Op de dag van mijn certificering viel ook “De Uitstraling” in alle brievenbussen in onze gemeente Reusel-De Mierden met daarin mijn eerste artikel. “Voluit LEVen!” is de nieuwe rubriek over kindercoaching. Aan mij de eer om te mogen schrijven over ons prachtige vak!
Wil je graag meer weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op.
Veel leesplezier allemaal!
Kindercoaching. Hoe klinkt dat voor jou? Kindercoaching is een vak waar onze tegenwoordige samenleving niet meer omheen kan. Er is een groeiende behoefte aan een andere manier van kijken en een andere manier van begeleiden en omgaan met onze kinderen. Niet omdat onze kinderen steeds ingewikkelder of gevoeliger worden, maar omdat onze wereld zo in rap tempo doordendert…
Nog maar zo’n 20 jaar geleden had slechts een enkeling een mobile telefoon. Tegenwoordig loopt de halve basisschool al te appen, is actief op Instagram of heeft een Facebook account. Is dit fout? Nee, op zich niet. Het hoort bij de tijd waarin wij leven. Het is goed dat onze kinderen leren omgaan met wat er is. Het wordt alleen wél riskant als wij als ouders en opvoeders vergeten dat al deze digitale toestanden en moderniseringen voor heel veel prikkels zorgen die niet ieder kind even gemakkelijk kan verwerken. En dat dit voor veel kinderen dus ook om andere begeleiding vraagt.
Een kind 100 jaar geleden had in zijn hele leven evenveel prikkels te verwerken als een kind nu in één dag! En als ik daar dan bij vermeld dat het schoolsysteem waarin onze kinderen moeten functioneren amper veranderd is in die 100 jaar tijd, dan vind ik het niet meer raar dat er zo veel kinderen ‘vast’ lopen, niet mee kunnen, of moeilijk gedrag laten zien.
Hoe kunnen we hier dan anders mee omgaan? Hoe komen kinderen weer lekker in hun vel? Of liever nog: Hoe voorkomen we dat onze kinderen uit balans en overprikkeld raken? Het antwoord is coaching.
Als metafoor gebruik ik graag het spel ‘Mikado’: Stel, wij gaan Mikado spelen. Ik laat de stokjes vallen. Jij mag beginnen. Wat doe je? Je gaat op zoek naar de stokjes die ‘los’ liggen, die je makkelijk kunt pakken. Je gaat niet proberen een stokje onder uit de stapel te peuteren, want dan bewegen de stokjes en ben je af! Zo werkt coaching ook: Ik kijk naar wat er al is, naar ‘waar ik bij kan’. Dat wat ontbreekt, mis gaat, nog niet lukt, neem ik als achtergrondinformatie mee. Met de wetenschap dat ieder kind, onbewust, zelf weet wat hij of zij nodig heeft, ga ik als kind- en jongerencoach samen met het kind op zoek naar zijn of haar talent en kwaliteiten. Ontdekken wat dit kind uniek maakt.